Translate

duminică, 18 noiembrie 2012

Drumul spre US

După obținerea vizei, am intrat în linie dreaptă cu pregătirile de plecare. Dreaptă, dar cam scurtă, având în vedere că mai aveam doar două zile până la momentul respectiv. Pe undeva, grijile mele dinaintea interviului erau legate și de faptul că aveam biletul de avion pregătit, dar nu și viza. Din discuțiile înfiripate la coadă cu alți aplicanți, aflasem că eram printre puținii, dacă nu singurul, care a pus, cumva, căruța înaintea cailor. Niciunul dintre ei nu avea biletul de avion achiziționat, acționând precaut - întâi "green light" pentru intrare în US, abia apoi planuri de călătorie. No, în final, a ieșit bine și pentru mine, n-am a mă plânge.

Plecarea s-a făcut într-o zi de sâmbătă, de pe Henri Coandă. N-oi fi eu prea umblat prin aeroporturile lumii civilizate, dar pot afirma cu mâna pe inimă că "finger-ul" din Otopeni nu e cu nimic mai prejos decât orice alt terminal din marile aeroporturi vestice. Deși am ajuns relativ târziu la aeroport (în jur de 11,30 pentru decolare prevăzută la 12,55), totul a decurs rapid la îmbarcare, iar la ora programată pilotul a săltat aeronava Lufthansa de pe pistă și a fixat-o pe cap-compas München. Zbor lin, fără probleme, timp berechet să m-apuc să citesc un roman. Doamne, ce relaxare! Am și uitat ce plăcută și recreativă poate fi activitatea asta, recunosc. Rușine mie! Fără nicio legătură cu precizarea anterioară, dezvălui și titlul romanului - "M-am hotărât să devin prost" (Martin Page). Fără apropouri, vă rog, da ?!... :)))  
După 2 ore și-un pic, aterizăm la München. Comandantul pune ușor avionul pe pistă și ne urează "willkommen" pe pământ german, călătorie plăcută celor care au legături spre alte zări și... petrecere faină celor care vor participa la Oktober Fest!... Oftez. Cât îmi doresc să beau și eu cândva o bere la metru!... În Bavaria, acasă la mama ei. :) Timpul între zboruri e destul de scurt, ca să stau să mai casc ochii prin multitudinea de magazine/baruri/restaurante din aeroport. Un alt anunț din avion ne avertizase că, pentru cei aflați în tranzit spre SUA, e necesar un alt control de securitate, dar bagajele vor fi transferate, totuși, automat. Mare lucru. Aveam să aflu că, la americani, nu se întâmplă la fel; dacă mergi de la Los Angeles, de exemplu, către Houston, cu escală în Denver și Las Vegas, trebuie să-ți iei de fiecare dată bagajul de urechi și să-l plimbi cu mânuța ta prin aeroport. Cam neplăcut. În fine, tranzitul către noul zbor, cu destinația Los Angeles, s-a făcut rapid, fără alt control de securitate suplimentar. Pentru cetățenii UE nu se aplică, pentru cei născuți în alte țări însă, X-Ray-ul e obligatoriu.
Admir costumația doamnelor de la Lufthansa și a majorității angajaților care lucrează în aeroport - tradițional bavareză. Costumele sunt purtate cu mândrie, nimeni nu se jenează, ba chiar constituie un mod interesant de a atrage atenția turiștilor asupra culturii populare din Sudul Germaniei. Promovare, marketing, totul la nivel profesionist. Turiștii germani reprezintă un procent important din numărul total al celor care vizitează siturile turistice germane și asta spune ceva. Evident, nu discutăm aici de nivelul de trai. Îmbarcarea merge rapid, punctualitatea lor proverbială e respectată și de această dată.

München
Aeronava este uriașă, îmi găsesc cu greu locul. Pentru a străbate rutele transatlantice, Airbus a construit unul dintre cele mai mari avioane aflate în uz, la momentul actual, A340-600. 380 de locuri, 2 punți, 2 intervale de circulație între scaune. Un oraș zburător. Am loc la fereastră, mă bucur pe moment. Sunt numai 2 scaune, așa că voi ieși mai ușor pe hol. Aiurea. Lângă mine se așează un american (genul texan ori Idaho, pare mai din topor) care se bagă la somn instantaneu, adoarme chiar înainte de a decola. Și doarme încontinuu, n-am mai văzut așa ceva... Ghinionul lui, aveam să-i dau deșteptarea de vreo 3 ori pe parcursul zborului.
Decolăm. Timp estimat de zbor: 12 ore și 30 de minute. Dumnezeule! Cu ce ne umplem timpul? Prima oră trece repede, dau gata primul roman. Mai am "Vinovat de iubire" al lui Păunescu, dar pun frână, să mai las ceva și pentru drumul de întoarcere. Sunt blindat și cu ceva documentație referitoare la ce-am de făcut pe-acolo, așa că fac rapid un switchover. Și-mi ocup timpul în mod util, chiar dacă nu la fel de plăcut. După asta, trec la sudoku, dar îmi dau lacrimile rapid, încercând să deosebesc cifrele pe-un ecran de 2 cm pătrați. Selectez un album de pe monitorul încastrat în spătarul scaunului din fața mea - A Night at the Opera, Queen. Oldies, but goldies - Freddy Mercury e nemuritor. Mi-aduc aminte cum îl ascultam pe vremuri la pick-up-ul Tesla... un coleg de liceu avea albumul original, adus din Anglia de ai lui. Făcuserăm listă de așteptare pentru ascultarea acestei rara avis, albumul schimba domiciliul fără a mai trece pe la stăpân. Cred că discul cu pricina a stat mai mult pe la prieteni, decât la proprietarul de drept. Peste câțiva ani, trendul muzical a virat spre casete, iar Tesla-al meu, dimpreună cu discurile din vinilin, aveau să devină istorie.
Cercetez și playlist-ul cu filme. Sunt puține, nu mă atrag. După mai bine de 7 ore de zbor, mă ia și pe mine somnul. În jurul meu e de mult tăcere și liniște, pare că toată lumea visează deja frumos. O stewardesă mă roagă să trag oblonul la hublou, lumina poate fi deranjantă pentru restul pasagerilor. Închid și în scurt timp îl imit și eu pe vecinul american.
........................................................................
Cu toată zbaterea pilotului de a urmări fața Globului aflată în bătaia Soarelui pe parcursul călătoriei noastre către Vest, înserarea ne ajunge din urmă. Los Angeles-ul văzut de sus pare o mare de lumini pierdută la capătul Pământului. Zburăm încă 10-15 minute pe deasupra metropolei, doar survolăm orașul american cu cea mai mare suprafață, până pilotul pune nava pe pista LAX. 

Los Angeles

Los Angeles
Am aproape 4 ore la dispoziție între zboruri. Timp să văd și altceva în afara aeroportului? Nicidecum. Trecerea frontierei de stat în US nu-i lucru tocmai facil. Stau la prima coadă, ajung la verificarea pașaportului/vizei, prezint și declarația aia către Vama americană referitoare la introducerea alimentelor pe teritoriul US, completată în avion, dar nu e de-ajuns. Mai am nevoie și de un alt tipizat (I-99 sau ceva de genul ăsta). Where from? Tipul de la Border Police îmi arată un ghișeu în spate, ceva gen relații cu publicul. Acolo, nimeni. După 5-10 minute, apare un citizen cu ochii migdalați, american sadea, și mă ghidează amabil prin ițele fițuicii respective. Apoi din nou la coadă, că doar nu mi-a păstrat nimeni rândul. Una mai mare de data asta, dar ăsta-i ultimul hop. După aproximativ două ore, reușesc să intru oficial în US. Îmi recuperez bagajul și ies afară, la aer.
Trebuie să ajung din terminalul 8 în terminalul 4 (terminalele sunt înșirate ca vagoanele unui tren) și, deși există shuttle bus pentru transfer, prefer să merg pe jos. Îmi ia ceva timp, distanța e apreciabilă; mă delectez cu imaginea Theme Building care apare în fața mea de nu-știu-unde... o clădire cu o arhitectură futuristă deosebită, ce pare o farfurie zburătoare coborâtă din Star Trek direct în mijlocul aeroportului. O navă romulană eșuată pe Terra. :) Theme Building a fost construită în anul 1961, inițial cu rol de turn de observație, fiind acum unul dintre cele mai șic restaurante din zonă. De sus, din restaurantul Encounter, panorama trebuie să fie una de vis, dar n-am timp să experimentez.

Theme Building
În fine, după ceva mers sănătos, ajung la terminalul 4, de unde am legătura spre Monterey, cursă operată de United Airlines. E cald aici, umiditatea e sufocantă, trebuie să dau jacheta jos și mă mai aleg cu un bagaj; sunt 26°C în Los Angeles, eu fiind pregătit de cele 13°C prognozate pentru Monterey. Destul de stufos circuitul de îmbarcare în LAX, trec și prin controlul de securitate care e mult mai scrupulos ca cel european, caut panourile de afișaj ale plecărilor (ciudat, americanii le ordonează alfabetic, nu după ora decolării), apoi mă îndrept către poarta 98 care, evident, este la capătul opus al terminalului față de locul pe unde am intrat. Ajung cu numai 20 de minute înainte de deschiderea îmbarcării... uff, bine că am avut ceva timp disponibil pentru tranzit!...

Între terminale
La bord, comandantul ne anunță de la bun început că sunt condiții dificile pe aeroportul din Monterey și că s-ar putea să fim nevoiți să facem cale-ntoarsă spre Los Angeles dacă nu vom putea ateriza în condiții de securitate. Se pare că la una din cursele anterioare chiar așa s-a întâmplat. Afară e noapte de-acum și gânduri negre nu-mi dau pace... ce fac dacă ajung înapoi în Los Angeles? Există vreo altă legătură, de preferat tot cu transportul public? Amtrak-ul sau Greyhound-ul ajung la Monterey?... Mister, nu m-am documentat la capitolul ăsta. De fapt, nici nu am luat în calcul o astfel de situație nefericită. Om trăi și om vedea. Avionul se urnește, mă amețește prin zonele de touchdown, până intră la pistă. Decolarea se face către ocean, priveliștea e, cum altfel?, superbă, se pot vedea luminile țărmului, dar și ale navelor din larg. Sunt multe, par un furnicar de insecte fosforescente ce bântuie amețite în căutarea uscatului.
La un moment dat, ni se servește un ceai sau o cafea, după preferințe. Marșez la o cafea, că tot ne apropiem de miezul nopții, dar am un șoc teribil. Cea mai proastă cafea din viața mea, nu încape discuție. Și, ca pasionat băutor al minunatei licori, am mai avut diverse experiențe nefericite. Dar asta e prima din top... răsturnat cu susul în jos, evident. O spălătură infectă de la filtru, probabil că au uitat să schimbe zațul de la tura trecută. Stau și mă întreb cum o fi oare ceaiul... la fel? Probabil că da. Mă uit în jur, nimeni nu pare să sesiseze aspectul, sunt singurul care o returnează aproape neatinsă. Imediat după asta, căpitanul mai face un anunț prin care ne confirmă faptul că sunt, în continuare, condiții dificile de vreme la destinație, dar că nu are restricții din partea Turnului de Control din Monterey pentru aterizare, ceea ce mă liniștește un pic. 
Începem coborârea, stropii de ploaie se preling aproape orizontal de-a lungul hublourilor, iar ceața ne împresoară din toate părțile. Altitudinea scade vertiginos, flapsurile sunt ridicate, aud trenul de aterizare ieșind cu acel zgomot lugubru de zici că ceva se rupe sub tine, parcă zăresc și ceva lumini la sol, dar nu sunt sigur, ceața e foarte densă. În ultimul moment, chiar înainte de a simți contactul cu solul, pilotul se răzgândește și saltă din nou aeronava în aer. A ratat aterizarea, începe din nou să urce... am senzația că mergem déjà spre San Francisco (sper din tot sufletul, ar trebui să mă întorc doar 200 de km, față de 600, câți ar fi de străbătut venind din Los Angeles). Sunt destul de calm, îmi rotesc privirea asupra celorlalți pasageri și le văd crisparea pe chipuri, pe alocuri chiar teama, provocată de această tentativă nereușită. Niciun anunț în stație, tăcerea e copleșitoare. Avionul face o voltă largă în aer și, după circa 15-20 minute, începe să coboare din nou, semn că pilotul nu se dă bătut și s-a hotărât să mai facă o încercare. Reușită, de data asta. Iar lumea începe să aplaude instantaneu când simte pământul sub picioare, ușurată și eliberată de tensiunea acumulată de manevra anterioară, trăind la intensitate maximă bucuria de a se ști în siguranță.
De pe pistă suntem preluați cu autobuzele. Angajații au fesuri pe cap și hanorace de ploaie... mda, nu-i de joacă, sunt 11°C și plouă încetișor. Monterey Peninsula îmi seamănă, la o primă vedere, cu aeroportul Traian Vuia din Timișoara. Cu deosebirea că deservește un oraș de 10 ori mai mic ca populație decât al nostru. Cum ajung la hotel? Sâmbătă, la 11 noaptea, fără nimeni care să mă întâmpine la aeroport. Cel mai simplu ar fi să iau un taxi. Cam greu, nu prea-i văd pe băieți, poate că nu rentează ocupația asta aici, se pare că toți cei care au debarcat au pe cineva care îi preia. Ori și-au lăsat mașina într-un parking și n-au nevoie de taxi. Zăresc doar unul spre care mă îndrept timid, șoferul stă de vorbă cu cineva. Am noroc, e doar o angajată a aeroportului, are vesta reflectorizantă pe ea.
- Are you free?
- Of course, Mister.
Și-n 10 minute mă lasă în fața hotelului Magic Carpet Lodge din Seaside.

Dan
18.11.2012

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu