La cină apare,
enfin, o duduie tare simpatică, muult mai tânără decât colegele de dimineață și
mult mai amabilă. Zâmbește plăcut și ne oferă cu generozitate explicații despre
necunoscutele din meniu, fără să pară deranjată de verva noastră latină. Of
course, aveam să ne revanșăm și noi pentru amabilitatea ei, la final, la
sosirea notei, cu o generozitate pe care nu cred că o întâlnește deseori
printre compatrioți (in my opinion, englezii sunt cu toții un popor de
scoțieni :)).
La sfatul companionului meu, am optat pentru o friptură de
vită, asortată cu ceva cartofi înăbușiți, vită despre care pot afirma că a fost
una dintre cele mai reușite de care am avut parte până acum - bine gătită, chiar
gustoasă, aș zice, nefiind vreun fan al acestei specialități. Probabil o fi
fost de-aia nebună, dar... bună la cuptor :)) Am amintirea unei fripturi
atât de "bine" prăjite la Full House în Galați - toval, era să-mi
fărâm dantura iremediabil - încât m-am ridicat mintenaș de-acolo (evident,
flămând) în căutarea altui local, cu mai puțin ștaif și cu mai multă
seriozitate. De preț, nu mai spun, parcă plăteam toată văcuța, nu doar o
bucățică infimă din ea. La englezi, prețul părea aliniat celorlalte, nu sărea
calul (asta ca să ne păstrăm în ton). Aia de Argentina însă, altă socoteală, trufanda, prețul
conținea și biletul unui transatlantic către Insulele Falkland, cu
siguranță :) În fine, după acest festin un pahar de vin a fost chiar
binevenit. Neverosimil de bun, roșu, englezesc, că deh, ăștia se pricep și la
vinuri. Of, off... și pe noi ne pune doamna UE să scoatem vița-de-vie din
pământ prin zona Vrancei, că dumneai are gusturi fine, nu mai dorește soiuri
hibride... ia'n să vezi peste câțiva anișori cum o să mergem noi la
supermarket, să întrebăm spășiți: "- Denbies wine is it?"
Nu zăbovim prea
mult, ne retragem la camere mulțumiți de cină. Mai frunzăresc un pic
telecomanda, încercând să-mi reamintesc rusa din școala generală. Greu, nu prea
merge. Poate-un film?... Nici atât... Adorm ușor, de data asta, fără stresul de
ieri, ușurat că nimeni nu mușcă pe-aici. Oboseala mă doboară rapid, în timp ce
gândul îmi zboară la cei de-acasă... niciodată n-am fost așa departe de ei, la peste
2500 de km distanță…
Dimineață urmăm
același tipic, nu mai irosim timpul studiind oferta pentru vegetarieni, fully
english breakfast, vă rugăm, lăsați prostiile!... La 8,00 suntem punctuali la
întâlnirea cu Dave. Finalizăm discuțiile, concluzionăm, tragem linie, dă cu
plus.:) Suntem eligibili, e clar, corespundem interesului lor, le-am demonstrat
că ne pricepem. Una peste alta, am făcut câțiva pași înainte, scopul propus a
fost atins. De la prima oră, suntem anunțați că la final de întâlnire va veni
un mare mahăr de la ei (born in the USA) care va da verdictul, s-a muncit ok
sau nu prea. În fine, nu-l cunoaștem, avem un pic de emoții; ceva mai multe
emoții parcă plutesc asupra lor, fiorul corporatist se simte in the air. Conform
programului anunțat, la ora 13,00 fix apare; ne liniștim și unii, și alții,
omul se pune la punct rapid cu mersul întâlnirii, întrebările sale sunt adresate,
cu precădere, în curtea proprie. Planul de acțiune pentru viitor e aprobat,
toată lumea răsuflă ușurată, big boss ne urează succes pe mai departe și fix
după 60 de minute, atât cât era prevăzut a dura întrevederea, se ridică, ne
strânge mâna și pleacă. Jos pălăria, își drămuiește timpul la secundă. După câteva
minute de small talk after, ne luăm rămas-bun de la amfitrionii noștri. La
14,30 suntem în taxi-ul care ne duce la hotel, la 15,00 în cameră, iar peste
alte 30 de minute la recepție, unde studiem mersul trenurilor cu plecare din
Harlow către Londra. Stabilim să nu mai pierdem timpul cu dejunul, găsi-vom noi
ceva food mai fast la capitală. Trenurile sunt dese, cam din juma'-n juma' de
oră (nici pe București-Ploiești nu cred că vor fi vreodată atâtea), so, chemăm
un taxi din nou și... London, here we come!
Despre punctualitatea trenurilor din insulă am mai vorbit în
trecut, așa că nu mai insist. La fel stau lucrurile și-acum.
Pe la 16,30 debarcăm din nou în gara din Liverpool
Street, una din cele mai importante stații de cale ferată londoneză. Nu pot
spune că le-am vizitat pe toate (am mai văzut vreo două, doar pe dinafară), dar
Liverpool Street îmi creează o impresie deosebită. O gară cum mi-aș dori să văd
și pe la noi și jur că nu mi-ar mai trebui mașina când plec la Ploiești, la
Brașov, la mare sau mai știu eu încotro. Multe peroane, largi, acoperite
integral, nu doar în dreptul căii ferate, bine iluminate de cum se lasă seara; trenuri
intră și ies din gară în fiecare minut, traficul de călători este perpetuu. Observ
bolțile înalte, atât ale acoperișului de la peroane, cât și la capătul lor, acolo
unde este "terminalul" propriu-zis al gării: casele de bilete, un
punct de informare clienți cu serviciu permanent, ceva restaurante fast-food,
chioșcuri de ziare, dar și o esplanadă la etaj cu câteva magazine micuțe (nimic
interesant prin ele). Bolțile gării, arcuite generos spre cer, îți dau senzația
de spațiu fără limite, ținându-te cu privirea pe sus, în admirație, te fac să
nu sesizezi furnicarul de oameni care mișună la sol, în jurul tău. Predomină
fierul forjat și cărămida roșie decorativă ca elemente de arhitectură, gara
este o superbă construcție în stil Victorian, sper să nu greșesc, nefiind vreun
expert în domeniu. De sus, de pe esplanadă, privesc către peroane, ce frumos
se-aliniază trenurile care vin și pleacă! Și ce de vagoane are fiecare!... Nu
3-4, ci 11-12. Evident, și Londra are de cinci ori populația București-ului. Și
lume este, har Domnului. Dar parcă nu am niciun moment sentimentul acela
neplăcut de înghesuială, când aglomerația atinge cote insuportabile în prag de
zile însemnate; cei care nu v-ați născut la volan, știți prea bine la ce mă
refer...
 |
Liverpool Street, inside |
 |
Liverpool Street, outside |
Hotărâm rapid că
timpul rămas până la asfințit nu ne permite vizitarea mai multor obiective
turistice, așa că cel mai util ar fi să încercăm să vedem cât mai multe într-un
timp cât mai scurt. În acest caz, opțiunea cea mai la îndemână este un tur al
centrului orașului cu un Open-Bus. Din gară, ne mișcăm puțin în direcția metroului
și găsim un oficiu de informații turistice, unde întrebăm cum se procedează
dacă optăm pentru un astfel de tur. Sunt două firme care oferă acest gen de
servicii turistice, alegem la întâmplare Big Bus Sightseeing Tour. Biletul nu-i
ieftin deloc, 24 de lire, dar probabil că merită, ținând cont că e valabil 24
de ore în sistem hop-on/hop-off. Doamna
care ne vinde biletele ne dă și câteva sfaturi utile despre locul cel mai
apropiat unde ne putem urca într-unul din celebrele autobuze cu etaj. Mai precis,
ne marchează pe harta înmânată odată cu biletul cumpărat punctul de joncțiune
cu traseul double-decker-ului. Pare a fi aproape și destul de simplu de ajuns,
așa că ne punem în mișcare per-pedes.
Până acum,
văzusem Londra doar prin fereastra metroului sau a trenului și, deși mi-a
plăcut ce-am văzut, nimic nu se compară cu ceea ce vezi de-aproape, când străbați
orașul la picior. Sincer, ardeam de nerăbdare să merg, pur și simplu, pe-o
stradă din Londra, să trăiesc experiența asta simplă... să-mi rotesc privirea
în toate direcțiile, să-mi imprim cât mai bine pe retină tot ce văd în jurul
meu (cine știe când voi mai ajunge pe-aici!), să simt parcă mai bine pulsul
locului prin care trec. Nu ați simțit niciodată dorința să mergeți pe jos când
treceți un pod, de exemplu? Eu, unul, îmi doresc, de mulți-mulți ani să pot
traversa Dunărea pe podul lui Saligny, dacă ar fi posibil... Sunt convins că
înălțimea de la care privești fluviul, briza sa ușoară, arcadele de metal ce te
înconjoară, ambarcațiunile ce trec pe dedesubt - totul ar crea un sentiment
unic și irepetabil.
Cum ies afară,
privirea îmi este atrasă de un pâlc de zgârie-nori în plan îndepărtat, dintre
care unul este cel în formă de ou - clădirea Gherkin, leitmotivul
ce apare în prezentarea oricărui film turnat în Londra. După câțiva pași, sunt
uimit (chiar șocat, de-a dreptul) de lipsa firelor agățate de-a lungul străzii,
nu tu cablu tv, nu tu fibră optică, nu tu cabluri de energie... cum or funcționa
semafoarele, prin ce truc nemaipomenit s-or aprinde?... Din exterior, gara pare
a se încadra perfect în peisajul urban, dacă ai fi în trecere pe lângă ea, n-ai
remarca-o ca fiind deosebită de restul clădirilor. De fapt, asta este o caracteristică
deosebită a Londrei - integrarea perfectă a modernului cu vechiul. Fel de fel
de clădiri nou construite întrețesute cu eleganță printre cele cu parfum
istoric, gările care nu se deosebesc cu nimic de alte construcții din aceeași
epocă, gurile de metrou ce se ivesc banal la orice colț de stradă sau într-un
loc în care nici nu te-ai fi gândit că pe-acolo poate fi vreo stație a lui the
Tube, doar semnul distinctiv afișat le vedere (cercul roșu tăiat cu o dungă
albastră pe care stă scris "Underground") îți dezvăluie micul
secret...
 |
Clădirea Gherkin |
 |
Stradă londoneză |
 |
Zgârie-nori |
 |
Gherkin dintr-o altă perspectivă |
Hoinărim pe
străzi în căutarea mult râvnitei stații de acces la Big Bus Tours, dar nu prea
ne descurcăm. Întrebăm din când în când, lumea este foarte amabilă, tineri,
vârstnici, adulți îmbrăcați business și foarte grăbiți - toți, fără excepție,
se opresc în loc 2-3 minute să ne ajute cu un sfat, pe unde și încotro s-o
apucăm. Chiar și polițiștii încearcă să ne-ajute. În fine, găsim locul unde
trebuia să ajungem, dar... surpriză!.. se pare că nimeni nu a văzut Open Bus-ul
oprind pe-aici. O privire pe hartă, apoi confirmare de la un bun samaritean și
avem noul azimut: Turnul Londrei. Îl putem vedea deja, așa că e simplu să ne
orientăm pașii către el. Și cu siguranță acolo oprește, e un fel de hub al
autobuzelor ambelor companii. Gata, suntem la bord!
 |
Turnul Londrei |
Timpul frumos ne
însoțește pe parcursul turului, este o vreme incredibil de frumoasă pentru data
la care ne aflăm (sfârșit de aprilie), lucru recunoscut și de colaboratorii
noștri din Harlow. Nu apuc să văd prea mult din Turnul Londrei, că Big Bus-ul apare
și se pune în mișcare.Vine un ghid, îmbrăcat așa de frumos de zici că-i ofițer
în Royal Navy. Verifică biletele tuturor, ne dă căști celor care nu am luat
biletul din autobuz și bifează ora cu un cititor electronic și pentru cartelele
celor care au cumpărat de la concurență. Apropo, un lucru pe care nu cred că o
să-l văd pe la noi vreodată: companiile, deși concurente, se ajută firesc -
dacă turiștii uneia din ele sunt în pericol de a rămâne pe jos (sau vor să admire
Londra de pe puntea superioară, normal), iar celălalt bus mai are locuri libere,
îi preia cu inima deschisă, fără fițe inutile. Toată admirația pentru modul în
care conlucrează. Ne așezăm în scaune (pe puntea superioară, bien sûr), punem
căștile în funcțiune, armăm blițurile și începem aventura.
Rând pe rând, ne
trec prin fața ochilor atracțiile arhicunoscute ale marelui oraș: Big Ben-ul,
Palatul Parlamentului, London Bridge, caruselul London Eye (oare cum se vede
orașul de sus?), Tamisa cu traficul său nebun, clădiri cu alură istorică pe
care ghidul ni le prezină în căști (cine le poate reține pe toate?), o biserică
gotică, parcuri deosebite, ambasada americană în fața căreia a fost expus un
memorial pentru victimele atentatelor din 11 septembrie. Trecem pe lângă hotel
Ritz, Hard Rock Café, galeriile Harrods (pentru cei care s-au născut cu puțul
de petrol în spatele casei :)), cartierele selecte - Paddington,
Kensington, Chelsea (am reținut de la audioghid că aici prețul caselor e
prohibitiv, chiar și pentru englezi, fiind accesibile doar pentru marii magnați
- ruși, indieni, australieni etc.), Grosvenor Place, Marble Arch, mergem pe
Park Lane, pe Buckingham Palace Road, admirăm Victoria Station, Gloucester Road
Station... Ocolim Hyde Park-ul (care formează un tot unitar cu minunățiile din Kensington
Gardens), fără să-l vizităm... Din păcate, toate obiectivele amintite (și nu
numai ele) rămân de vizitat pentru data viitoare, când sper că voi avea timp suficient
să fac turul ca la carte, în 24 de ore (sau mai multe :)), cu coborâri la
fiecare dintre cele de mai sus, nu ca acum, văzute&fotografiate doar din
fuga autobuzului.
 |
London Eye |
 |
Big Ben |
 |
Palatul Parlamentului |
 |
Victoria Station |
 |
Hyde Park |
 |
La picnic, în Hyde Park |
 |
Hard Rock Cafe |
 |
Restaurant londonez |
 |
Gloucester Road Station |
 |
Strada mea :) |
 |
Marble Arch |
 |
Thames River |
 |
Church |
 |
Harrods |
 |
Detaliu arhitectură |
La un moment dat,
Big Bus-ul nostru face un arc mai scurt și ne aduce înapoi lângă Hyde Park. Un
anunț sec ne face să pricepem că turul a luat sfârșit, "please get down
the bus"! Păi, cum așa?!... Vroiam să închidem inelul de pe hartă, măcar
să vedem toate obiectivele înșirate pe traseu, dacă tot nu facem nicio haltă
din lipsă cronică de timp. Ce-o fi cu șoferul ăsta, e căzut în cap?!... Nu-i
bai, vine alt autobuz, urcăm acolo și reluăm de unde am rămas, doar am văzut că
nu se supără nimeni. La fel și ăsta, aceeași mișcare, oprește motorul și
debarcă toți pasagerii...
Eheei,
nu-i a bună... Mister, what's going on? (ce naiba se îmtâmplă?) Cerem explicații
detaliate de la al doilea șofer (al nostru încuiase și se făcuse nevăzut) - mmda,
e simplă treaba: turul se încheie când oamenii au terminat programul de lucru
(ora 19,00), nu când se închide cercul de pe hartă, așa cum ne-am fi dorit noi!
Ahaa... duduia de la oficiul turistic a uitat să ne precizeze acest mic detaliu
referitor la ora de închidere. Și de ce ar fi făcut-o, până la urmă? Să piardă
doi clienți? Naaah…
Asta e... cu o
ultimă privire către Hyde Park și cu harta în mână, ocolim Marble Arch, apucăm
drumul drept pe Oxford Street (arteră comercială de renume, dar nu e cazul acum)
și plănuim să ne îndreptăm către Trafalgar Square, să mai vedem ceva interesant, dacă
noaptea ne mai așteaptă puțin. Nu ne-așteaptă, din păcate, iar distanța de pe
harta turistică nu e cea reală, lipsesc unele străduțe sau scara hărții le
minimalizează pe cele fără prea mare relevanță. Se înserează de-acum și noi
trebuie să mai luăm și-un tren spre casă. Intrăm la Bond Street Tube Station,
schimbăm magistrala la Holborn și iată-ne din nou în gara Liverpool Street.
Se impune să facem și o scurtă paranteză despre metroul
londonez: primul din lume, inaugurat în 1863 (cam pe vremea când Cuza se
străduia să facă reforma agrară :)), excelează la toate capitolele: număr
de magistrale, intersecții între ele, număr de stații (rețea foarte densă,
harta metroului e un păienjeniș în care cu greu te poți orienta dacă nu
întrebi), amplasarea lor în cele mai neașteptate locuri, timpi de așteptare
foarte mici în subteran, nu în ultimul rând, construcții monumentale. Adevărate
opere de artă inginerească, stațiile londoneze sunt foarte adânci (trec și pe
sub Tamisa din loc în loc), nu știu dacă așa o fi și pe la alții; suntem
răutăcioși și comentăm că englezii i-au pus la treabă pe supuși fără milă, fie
ei sclavi (deși oficial nu mai existau la acel moment), fie imigranți de prin
toate colțurile imperiului - au avut de săpat, săracii, nu glumă!...
Sincronizarea pe calea ferată, dispecerizarea traficului - fără cusur. La un
moment dat, la plecare spre aeroport, mergeam pe la suprafață, cu viteză
redusă, iar pe o magistrală paralelă cu a noastră ne depășea un alt tren, în
același sens de mers... parcă erau autoturisme pe autostradă, nu trenuri! Linia
Picadilly în sine, pe care circuli când vii dinspre aeroport, are un traseu
spectaculos - metroul pleacă din Heathrow prin subteran, imediat iese la
suprafață, după care, la apropierea de zona centrală, intră din nou sub pământ.
 |
Acces metrou |
 |
Underground - Liverpool Street |
 |
Underground?... |
 |
Peroanele Underground :) |
Uff... ce scurt a fost circuitul nostru cu Big Bus-ul...
doar o oră și-un pic!... Dar am văzut Londra (mă rog, o mică parte din ea) și
nu-mi pare rău, câtuși de puțin. Trebuie s-o revăd neapărat, trebuie să revin cândva... a fost love at first
sight... trebuie, da?!...
A doua zi, până
la zborul către casă, mai avem doar două ore libere. Nu mai e timp de zăbovit
prin metropolă, din nefericire, deși tichetul ar mai fi valabil și azi. Așa că cele
două ore le petrecem în zona comercială din Harlow, care este nesperat de
generoasă. Fac shopping pentru toată lumea de-acasă, inclusive de la un Baby
Care găsit în ultimele minute dedicate acestei activități (ce mărturisesc
spășit că nu constituie punctul meu forte, dar... nici nu mă fac de râs :)).
Și un sac de dulciuri specific englezești, ceva ce nu găsesc pe la noi (exclus
Milka, Heidi etc.), că vreau să aibă amprenta locului din care vin. Și o umbrelă,
că tot sunt în patria lor (deși n-am avut parte de niciun strop de ploaie în
cele trei zile petrecute aici). A, și două brelocuri cumpărate în aeroport, ca să
scap de-un pumn de monede, pe ultima sută de metri, pounds and pence,
deopotrivă. Acestea însă, mi-au dat ceva fiori, pentru că Airbus-ul nu
te-așteaptă dacă ți se năzare să întârzii, așa cum am binevoit eu (nu recomand
întârzieri pe-acolo, sub niciun motiv). Am urcat la 16,00 în avion, iar la 16,05
pilotul l-a pus în mișcare, chiar dacă ora decolării înscrisă pe bilet era 16,25
- dar, precum spuneam, Heathrow-ul însuși este un oraș ce trebuie parcurs la relanti
până ajungi în dreptul pistei, iar acolo mai stai puțin pentru "green
light" la decolare. Cam 20 de minute, cazul nostru. Timp în care vezi aeronavele
aliniate în fața ta ca la semafor. Mi se pare mie sau parcă British Airways au
prioritate? Nu mi se pare, dar e firesc, până la urmă.
Eheei, și după
trei ore și-un pic de zbor întins, aterizăm pe Otopeni. Care ne întâmpină cu o
vreme închisă și doar 11-12°C. De ce oare, că am mers către sud, nu? Să nu-mi
spuneți că și vremea e mai bună la ei, că înnebunesc de tot...
Dan
30.04.2012
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu