Translate

luni, 10 octombrie 2011

Reclamele tv

"Iubesc" reclamele teribil. Bănuiesc că fenomenul e universal și toată lumea "simte" la fel când începe șirul interminabil de reclame, tocmai când ți-e lumea mai dragă, aplicând același principiu solid după care mă ghidez și eu: "dă-l mai tare și închide-l!". Sau, dacă totuși cheful de televizor e mai puternic decât iritarea provocată de spargerea punctului culminant al thriller-ului/meciului/spectacolului urmărit în două felii, telecomanda devine unealta cea mai dragă care mă scapă de calvarul unor asemenea momente neplăcute.

Publicitatea a apărut timid în anii '90, nu rețin exact un moment anume al primelor apariții de acest gen, pe-atunci eram student, altele erau preocupările distractive, și, oricum, televiziunea nu era un fenomen așa de răspândit ca acum. Locuiam în căminele Regiei și prindeam, doar cu antena de cameră a Sportului, Tvr1, Soti și, de prin '94, chiar Antena 1 (canal de filme pe-atunci, nu postul de-acum, cu pretenții de number one). Reclamele erau ceva inedit, lumea nu prea le vedea rostul, așa că înjuram toți cu obidă când Dallas-ul se întrerupea să facă loc unei reclame la nu știu ce mașini de găurit produse la o uzină din Baia-Mare... Apropo, ce reclamă jenantă! O duduie în costum de baie, probabil un manechin în devenire, cu forme generoase, se unduia lasciv pe lângă găuritoarea cu pricina, mângâind cu nedisimulată plăcere un ax vertical al unei instalații pneumatice ce se mișca rapid în plan vertical, precum o sondă de extracție a petrolului. Imaginea fetei pasionale, îmbrăcată în bikini, ce părea în pragul extazului în prezența nemaivăzutei mașini de găurit, era totală pe fundalul de secție industrială unde era filmată. Șpanul care sărea în jur de la celelalte strunguri și freze din respectiva hala industrială nu reușea să-i distragă atenția fetei de la principala sa preocupare, axul mașinii de găurit. Dacă ar revedea reclama respectivă în prezent cel care a creat-o, cred că ar intra în pământ de rușine... evident, dacă posedă ceva bunsimț în bagajul personal. Trendul reclamelor idioate a ținut câțiva ani buni (v-amintiți, desigur, Titan Ice, Tropikana etc.), mai cu seamă cele produse pe plan intern. Cele provenite din Vest erau altceva (la țigările de import – reclamele la Marlboro se detașau fără rival), se vedea profesionalismul celor din branșa advertisingului occidental, nemaivorbind de anii de experiență în plus pe care ai noștri nu-i puteau recupera așa ușor.
În fine, anii au trecut și domeniul publicității tv s-a dezvoltat binișor și la noi. Momentul de cotitură calitativă a reclamelor interne l-a reprezentat apariția operatorilor de telefonie mobilă, aș înclina să cred. Primele reclame erau, desigur, importate, dar pe măsură ce rețelele s-au dezvoltat domeniul a crescut corespunzător și, ușor-ușor, a fost cedat firmelor autohtone de profil, apărute între timp. Fără discuție, Orange a câștigat competiția cu Vodafone, reclamele lor au fost întotdeauna mai bune decât cele ale rivalilor. Uitați-vă și-acum, ce bine sunt făcute cele de la abonamentele cu diverse animăluțe la Orange și stupizeniile cu Maximia sau cu șeful care-l promovează pe-ala cu internetul mobil la Vodafone.
Paradoxal, deși rețeaua celor de la Cosmote e doar pe locul 3 în topul operatorilor de telefonie mobilă, la orice capitol (clienți&acoperire), consider că în prezent la reclame nu-s cu nimic mai prejos decât concurența. Și asta pentru că una dintre ele mi-a atras atenția prin realismul ei, prin mesajul transmis mai presus de reclama în sine făcută nu știu cărei noi oferte. Un timp chiar nu am știut cine a produs reclama respectivă, atât eram de atent la prima parte, încât nu aveam curiozitatea să văd la sfârșit cărei companii aparține. Realizarea e deosebită: tatăl și fiul stau împreună pe o banchetă în parc, citind fiecare o carte. Tatăl, la vârsta a treia, rememorează copilăria fiului său, adult de-acum, probabil familist la rândul său, prin prisma unui fluture care zboară insistent pe lângă banca pe care stau cei doi. Fiul se enervează, agasat de insistența părintelui său cu întrebarea "ce-i asta?", chiar țipă la el, dar tatăl, printr-un semn scurt, fără comentarii, îi dă să citească fiului un pasaj din jurnalul pe care-l ținea în brațe. Citind rar, calm de-acum, acesta rememorează o amintire din frageda-i pruncie, când, văzând pentru prima dată un fluture, l-a întrebat de 23 de ori pe tatăl său: "ce-i asta?", iar acesta i-a răspuns de fiecare dată simplu, fără a se enerva: "un fluture".
Mărturisesc că am lăcrimat puțin când am văzut pentru întâia dată reclama, mesajul transmis era atât de puternic încât m-a impresionat profund. Cred că este una dintre puținele reclame care reușesc să se scuture de mediocritate, mergând mai departe de scopul ei în sine, promovarea rețelei, și să ajungă la un alt nivel. Reușește să facă apel la conștiința celui care o privește, să-l trimită cu gândul la cei dragi, poate chiar să dea un scurt telefon părinților, indiferent de rețeaua la care este abonat. Mi se pare o reclamă reușită pentru că este elaborată cu multă atenție, cu mult tâlc, pentru că e gândită, nu e una aruncată așa, la grămadă, pe piața asta suprasaturată a spoturilor tv, doar ca să fie la număr.
Îmi doresc să fiu și eu, la rândul meu, atât de calm ca omul din reclama amintită, să pot răspunde fără iritare de "n" ori la întrebările puiului meu, când necruțătorul "de ce?" va veni cu putere peste mine... Dacă o să mai "deraiez" câteodată, aș vrea să revăd reclama de la Cosmote care să mă repună pe traseul corect (sper să nu fie înlocuită așa curând). Până atunci, încerc să-i dau cât mai multă satisfacție piciului când mergem la plimbare amândoi... De exemplu, nu puteam să pricep cât de tare îl captivează o alee pavată cu pietre îmbinate, celebrii "biscuiți", nu înțelegeam ce vede acolo așa interesant încât să stea o jumătate de oră, să o străbată de la un capăt la celălalt, cu o răbdare îngerească... Protesta vehement când îl luam pe sus, încercând să-i explic că trebuie să mergem mai departe, către parc, tot pentru distracția lui. Am înțeles, în cele din urmă, că modul de îmbinare a pietrelor din alee trebuie studiat foarte atent :), așa că de-atunci m-așez pe o bancă liniștit și-l privesc cu interes repetând același traseu de câțiva metri la infinit, până se plictisește și vine singurel la mine cu mânuța întinsă, să mă ridice de pe bancă și să mergem mai departe.
La fel se mai întâmplă și în parc, la leagăne, unde-i place cel mai tare... într-o zi de sâmbătă am stat aproximativ 55 de minute lângă el, să-i dau avânt la huța, fix atât cât a avut el chef, până i-a fost de-ajuns și a coborât singur. Petrecem atât de puțin timp împreună în timpul săptămânii, încât m-am hotărât să-i satisfac pe deplin aceste mici ambiții care-i aduc așa mari satisfacții! Și, ca să fiu în ton cu o altă reclamă bună, zâmbetele de fericire  pe care i le aduc aceste "capitulări" din partea mea – de neprețuit!...

Dan
10.10.2011

7 comentarii:

  1. Dan, asa e.
    Trebuie sa cerni. Sunt reclame bune si reclame proaste. Reclame folositoare. Eu m-am obisnuit cu ele. In timpul lor, profit si mai fac un ceai, un sandwich, ceva util. Cand ma uit la HBO, imi lipsesc. Trebuie sa iei partea buna a lucrurilor. Copiii adora reclamele. Au muzica buna, au o mica poveste, uneori amuzanta. Si asa mai aflu si eu ce produse apar. Ca in supermarket nu-ti ies in evidenta.
    Reclama la Cosmote de departe geniala. Si cea la Mastercard amintita in final. Cand ceva te pune pe ganduri, te face mai bun, mai atent, merita toata aprecierea, indiferent ca se numeste reclama sau sfat din partea sotiei.

    RăspundețiȘtergere
  2. Salut , Dane !
    Intamplarea face sa pricep bine mesajul transmis de reclama aceea cu fluturele ! Cu atat mai bine cu cat in ultima vreme , trebuie sa dau raspunsuri la aceeasi intrebare pusa sub alta forma cam de 5-6 ori pe zi . Varsta poate aduce cu ea si pierderea totala sau partiala a memoriei . Ne uitam la parintele respectiv si nu ne vine sa credem ca este un om bolnav . Continuam sa ne suparam ...fara nici un rezultat . Este si o sa fie si mai greu de-acum inainte . Asa este ...reclama are radacini adanci in realitate ! Cred ca pot sa numar reclamele bune pe degetele de la o mana ! Marea lor majoritate sunt de-o stupizenie incredibila . Ori poate sunt eu prea pretentios ?

    RăspundețiȘtergere
  3. Reclama nu e decât un mod, mai mult ori mai puțin agresiv, mai mult ori mai puțin inspirat, de a trage consumatorul de mânecă.
    Toată lumea de pe câmpia „business” are ceva de vândut. Ăștia implicați adânc în femomen plătesc o mică avere unor indivizi care i-au convins că n-or să vândă nici măcar un un amărât de cremurșt mătușii Arghira dacă n-o aburesc cu un spot TV de (măcar)20 de secunde. Și că-ți meriți soarta de falit dacă nu ieși le TV cu o „producție publicitară”.
    Cu ceva vreme înainte a trebuit să depășim etapa anilor în care reclama însemna „ca să n-aveți dinți de cal, folosiți SUPER-CRISTAL” ori „nici o masă fără pește”. Și, ca o consecință, „consumați pește oceanic” scris mare pe peretele potcoavei din Giulești. Manevră mediatică menită, la vremea aia, să ne lecuiască de obiceiul să stăm, ca boii, la coadă la măcelării și să uităm de fleici și antricoate. Atunci porcii noștri treceau liniștți granițele fără pașaport (noi nu!)iar flota noastră (evaporată între timp) ne putea hrăni, bine mersi, cu cât pește d-ăla puteam mânca.
    Altul e tabloul acum.
    Acum Dero, Super-cristal ori peștele oceanic (autohtoni de-ai noștri, scuzați pleonasmul) nici nu mai contează în peisajul produselor de peste tot care ne agresează cu reclamele lor mincinoase.
    Zice-se că un produs bun se vinde singur. Nu mă îndoiesc că e chiar adevărat. Nu mi-aș face griji să mărit fata frumoasă din bătătură.
    Dacă-i urâtă, îi miroase gura și habar n-are cum se face o ciorbă de legume, bag o pălărie de $ într-un clip cu „Marlboro Country”, îi plătesc un stilist și un PR manager și găsesc eu un țugulan să pună botu'. Cu contract prenupțial, să nu-i dea mâna să mi-o returneze-n bătătură după prima noapte oficială.
    Îndrăznesc să spun că bugetul alocat unei reclame e invers proporțional cu beneficiile produsului.
    Dintr-aceia, vorba vecinei căreia nu i-a plăcut școala nici de leac, cancerul de la Marlboro country ar fi o plăcere pe care-i păcat mare s-o ratezi, iar dom Președinte ne tot zice că Roșia Montana e mai frumoasă sulemenită cu cianuri de canadieni decât ar arăta în starea ei naturală, neaoșă și nealterată de căpușe furnizoare de stipendii.
    Știu, dragă Dane, există o latură a problemei care ține de estetic mai mult decât de mesaj.
    Cel puțin la prima vedere.
    Acum vreo 12-13 ani puneam osu' la prima ediție a ceea ce se chema „NOAPTEA DEVORATORILOR DE PUBLICITATE”. Succes notabil, cu săli pline mai întâi în București apoi în toată țara. Nici nu mai era vorba de produsele promovate ci doar de măiestria celor care născuseră ideeile și realizaseră filmulețele. O bucurie să le vezi, la o adică.
    Din punctul meu de vedere, cum lași și tu să se-nțeleagă, aproape că nici nu mai văd produsul din spatele reclamei. Insă, oricât de cucerit am fost de idee și de realizare, nu m-am apucat de fumat Marlboro și nici nu m-am abonat la Cosmote.
    Și ei știu, în aceeași măsură, că tot ce contează, într-un ocean de spoturi publicitare, e să nu uite lumea că sunt și ei acolo. Restul, se presupune, face produsul.

    RăspundețiȘtergere
  4. Măi, guess who, îmi pare rău să-ți spun, dar nu mai am răbdarea să le cern. Mă irită peste poate spoturile astea tv, atât de prezente în media, că nu mai poți să vezi și tu ceva interesant fără să-ți pierzi concentrarea. De exemplu, și canalele științifice au tone de reclame acum. Sunt fan-ul HBO-ului, pentru că-mi dă filmul întreg, netrunchiat. Pentru copii, da, sunt bune, au uneori efect de tranchilizant, îi potolește din plâns, am experiențe recente și eu.
    Mă bucur că apreciezi aceleași reclame ca și mine, deși văd că ții partea ursului în final!... :)

    RăspundețiȘtergere
  5. Salut, Radu!
    Nu ești pretențios, majoritatea reclamelor sunt tembele, să nu ne ferim de cuvinte. Mi-am adus aminte de una din trecut, dar exemple sunt foarte multe și în actualitate, șă știi. Ce spui de aia la eugenie, cu conotații de altă natură, realizată cu țânci de școală generală, de exemplu?
    Într-adevăr, vârsta nu ne este un aliat în dorința noastră de a ne vedea părinții tot timpul în forma pe care o știam noi din copilărie. Din păcate, îmbătrânesc, și noi împreună cu ei. Se spune că omul, pe parcursul vieții, e de două ori copil și o singură dată om. Trebuie că o fi ceva adevăr și in filozofia asta simplă, din popor, nu crezi?

    RăspundețiȘtergere
  6. Ștefan, o plăcere ca întotdeauna să-ți citesc analiza fină și lucidă a fenomenului adus în discuție.
    Da, toți de pe câmpia asta mare vor să ne bage ceva sub nas, important e să miroasă bine, dacă-mi permiți. Ori mie, unul, nimic nu mai îmi miroase a bine... Nu mai sunt naiv, ca atunci când sugeam Gauloises fără filtru, că, deh, era țigara legionarului francez, și-n vremea aia toți ne visam urmași de-ai lui van Damme!...
    Sunt puțin sceptic la chestia aia cu produsul bun care se vinde singur. Ar trebui mai întâi ca lumea să afle de el, ca mai apoi să se întâmple așa cum spui tu, iar expunerea asta se poate face foarte bine printr-o reclamă inteligentă. A, la marketing se mai spune că e necesar din când în când să mai ieși pe piață cu reclama fie și pentru aducere aminte, pentru reîmprospătarea mentalului colectiv, chiar dacă totul merge ok (mă refer la vânzări, evident). La matematica simplă pe care o propui, referitor la bugetul invers proporțional cu beneficiile reclamei marșez și eu. Reclamele la tutun sunt cel mai bun exemplu. Paradoxal, deși Dallas-ul era un serial anti-fumat (niciun personaj principal sau secundar nu apărea cu țigara în gură, niciodată), el a fost cumpărat pentru piața românească de cei de la Kent, dacă-ți amintești.
    Episodic, am urmărit și eu câte ceva din fenomenul amintit, cu noaptea devoratorilor de publicitate. Nu pe viu, la emisiunile lui Andi Moisescu. Unele reclame erau, într-adevăr, bine realizate. Pe mine m-au prins câteva, tinerețea-i scuza, mai ales la țigări. Asta e, nici măcar acum nu sunt așa isteț pe cât mi-ar plăcea să fiu, recunosc. Dar la Cosmote, altceva vroiam să subliniez - faptul că pe mine m-a făcut să-l sun pe tata, chiar dacă nu m-am abonat la rețeaua lor. Și dacă efectul ăsta îl va avea și asupra altora ca mine, acesta e meritul celui care a creat-o, fără discuție. Pentru că a avut ceva de spus, o povață, dacă vrei.

    RăspundețiȘtergere
  7. Servus Dan, ti-am dat un link la postarea numita "Delfinii", poate te intereseaza :-)

    RăspundețiȘtergere