Translate

joi, 28 aprilie 2011

Tango in Harlow

Fără nicio legatură cu dansul respectiv, titlul mi-a venit în minte ca o parafrază a unui celebru hit al anilor ’90 - Tango in Harlem, cântat de cei de la Touch and Go. O legătură mai subţire (aşa, cam ca o aţă, dacă vreţi), tot am avut în gând... să spunem doar că cele văzute pe alte meleaguri m-au ameţit un pic (un pic mai mult?), asemeni unui tango din periferia Buenos Aires-ului de început de secol XX.
Cam de pe la jumătatea lunii martie, prin natura împrejurărilor legate de serviciu, am fost implicat într-un proiect care m-a solicitat intens, cu program dat peste cap complet, inclusiv în week-end-uri. Nu vreau însă să mă plâng aici, să par vreun erou al perioadei crâncene prin care trecem cu toţii de 3 ani încoace... nu sunt, departe de mine gândul. Oricum, sunt convins că situaţia de faţă are aplicabilitate largă, majoritatea cunoştinţelor sau prietenilor mei având parte de asemenea experienţe de-a lungul timpului, nimic nou sub soare. Aşa că sar repejor peste amănuntele neinteresante, ca să ajung la părţile faine şi plăcute. Despre acestea mi-am propus să vorbesc, pentru că, până la urmă, astea contează, cu astea rămânem. Cel puţin, aşa “funcţionez” eu, nu pot şti ce e în mintea/sufletul celorlalţi.
Aşa că, în dimineaţa de Florii, iată-mă în aeroport la Otopeni, aşteptând cuminte îmbarcarea pentru Londra, cu emoţiile de rigoare aferente primului zbor cu avionul. O premieră cam tardivă, veţi spune, iar eu voi fi de acord. De plecat în străinătate nu a fost cazul pe unde am lucrat, iar în concediu prefer întotdeauna deplasarea cu maşina (la volan cu subsemnatul, desigur). Evident, n-am fost în concediu la Reykjavik, poate acolo m-ar tenta avionul. Sau poate nu?!... În fine, recunosc: mi se pare mult mai confortabil să simt pământul sub picioare, fie şi la o distanţă de 20 sau de 50 de centimetri sub mine - garda la sol a maşinii sau a trenului.:). Ştiu, avionul e cel mai sigur mijloc de transport din lume, rata accidentelor e cea mai mică, comparativ cu transportul auto sau feroviar sau maritim bla, bla, bla... teorie cunoaştem cu toţii. Ca să fiu cârcotaş, pot găsi şi eu un indicator statistic la care nimeni nu prea vrea să se gândească: rata supravieţuirii în caz de accident aviatic, ce spuneţi? Pariez că nici măcar nu se calculează, rezultatul ne-ar provoca tuturor fiori reci pe şira spinării. Şi, poate, venituri mult mai mici companiilor aviatice. Dar, ca să fiu sincer, nu prea mă doare aspectul - mă lasa indiferent... pfui, era să zic... rece, dar nu prea cadrează termenul aici. :)
Să revenim la călătorie, lăsând la o parte filozofia zborului cu avionul. Check-in scurt, control la sânge (percheziţie corporală, să-i spunem pe şleau) la trecerea pe sub detectorul de metale/explozivi (ceva a piuit scurt, deşi scosesem tot din buzunare, ba chiar şi centura de la pantaloni - nimic de obiectat, oamenii îşi fac doar datoria şi bine fac, ştim cu toţii din ce motive), apoi îmbarcarea la terminalul nou, cel inaugurat cu surle şi trâmbiţe (la propriu) de ministeriabilii noştri la sfârşitul lui martie. Arată bine, nimic de zis, e mare, curat şi generos ca spaţiu. Colegul cu care eram, umblat prin mai multe ţări străine, mi-a spus că nu-i cu nimic mai prejos decât cele de prin lumea largă (şi civilizată). 

Tarom, simply the best

Zborul în sine a fost unul plăcut, lejer şi fără incidente, gen goluri de aer, rău de avion sau mai ştiu eu ce. Înainte de decolare, am rugat discret o însoţitoare de zbor să-mi spună unde este punga pentru situaţii de urgenţă, dezvăluindu-i că sunt la prima experienţă deasupra norilor. Foarte drăguţă - şi amabilă, totodată :) - mi-a lămurit repejor misterul, plus câteva sfaturi specifice pentru premiera de care aveam să mă bucur şi gata, sunt bun de drum. To England!
Aterizarea pe Heathrow a fost perfectă, pilotul îşi cunoaşte bine meseria. Heathrow... hmm... să-i zicem aeroport, să-i zicem oraş? Nu ştiu cum o fi mai bine... merg şi eu pe denumirea consacrată, de aeroport, deşi nu-s prea convins că e cea corectă. Drumul de la pista de aterizare până la terminal a durat 8-10 minute, cu multe volte şi intersecţii pe traseu, chiar şi cu opriri scurte unde s-a acordat prioritate altor aeronave, ca pe şosea. Scurtez povestea, ca să nu par şi eu un fel de Gică Popescu (fotbalistul) în tinereţe, ajuns prima oară la Craiova (ştiţi legenda, cum că s-ar fi speriat de tramvai, că nu văzuse niciodată un aşa monstru :)). 
Aeroportul în sine e mare, imens, un oraş lângă metropolă. Pe terminalul la care am debarcat mişuna un furnicar nemaivăzut de persoane, lume pestriţă, diverse seminţii, de pe toate meridianele şi paralele Globului. De-aici începe să se observe rigurozitatea şi stilul eficient de lucru al englezilor, tipic saxon. Totul funcţionează perfect, ca o maşinărie gigantică de pe altă planetă, unsă perfect, un angrenaj care pare că nu se blocheză niciodată (gândul mă duce repede la Total Recall, dacă v-amintiţi acele utilaje de minerit de pe Marte). Evident, nu vorbim de cazuri excepţionale - furtuni de zăpadă sau te miri ce vulcan islandez. Nu-mi pot imagina ce se întâmplă atunci, dar nu mi-aş face mari griji, sunt sigur că au un sistem de intervenţie bine pus la punct, astfel încât nimeni să nu aibă nimic de suferit. Mai departe, o nouă impresie plăcută: toaletele publice. Multe, peste 20 de cabine, curate, parfumate, dozatoare de spumă, uscătoare, şerveţele etc. etc. Fără înghesuială, în condiţiile în care aeronavele aterizează la câteva minute una după alta, oricum, într-un ritm mult mai alert decât intră trenurile noastre în Gara de Nord.:). Filozofez, toaletele mi se par o carte de vizită care te reprezintă, ca popor, ca naţie, nu ştiu cum să spun mai bine. Pe Otopeni, la întoarcere, am intrat şi la noi - erau doar 3 sau 4 cabine... şi alea puţeau îngrozitor. Cum de la ei se poate şi la noi nu? În condiţiile de trafic amintite deja. Mister... Răspunsul e simplu şi poate fi definit printr-un singur cuvânt: civilizaţie.
Terminalul în sine mi-a părut a fi mai mare ca Otopeni-ul nost’. Heathrow are, în total, 5 astfel de terminale, e deservit de 3 staţii de metrou, precum şi de trenuri expres între terminale. Este cel mai mare aeroport european, din punct de vedere al traficului de călători. Nu Frankfurt, nu Paris. Londra a fost, totuşi, capitala celui mai mare Imperiu al lumii, care deţinea la un moment dat un sfert din uscatul Pământului. Ora exactă se dă încă la Londra pentru multe state, foste colonii sau foşti sateliţi din sfera lor de influenţă. Aşa că, fie şi din aceste considerente, de ordin istoric, mi se pare firesc să aibă un aeroport pe măsură (sau două, că mai e şi Gatewick-ul).
Controlul paşaportului a fost rapid, bagajul l-am recuperat la fel de repede şi iată-ne la staţia de metrou. 

Underground, Heathrow

La ghişeu scrie frumos “tickets and assistance” - aşadar, omul care vinde bilete îţi dă şi ceva sfaturi despre metrou, corespondenţe între magistrale sau preţuri - nu numai cartela. Ce să mai, tipul de la casă (pare a fi de prin Hong Kong) îţi spune cam tot ce ai nevoie să ştii ca să te poţi descurca onorabil în păienjenişul desenat pe pliantul “tube map”. Coadă micuţă, dar merge greu, din motivul amintit; însă lumea are răbdare, nu se crizează, e relaxată. La plecarea din aeroport nimeni nu mai are presiunea unui orar prestabilit. Noi nu, cu siguranţă. Din nou, englezii punctează decisiv la impresia generală, pentru mine excelentă oricum, de la sosirea pe aeroport: putem achiziţiona bilete direct pentru Harlow de la casieria metroului din Heathrow.  Comparativ, e ca şi cum din Pieptănari cumpăram bilet de călătorie până la Ploieşti. Mai avem de aşteptat să se îmtâmple aşa ceva şi la noi... Aş vrea să văd măcar metrou la Otopeni cândva, în viaţa asta. Se ştie, suntem singura capitala UE fără metrou la principalul aeroport al oraşului (al ţării, în cazul nostru). 
Facem cum ne-a învăţat prietenul de la casierie, schimbăm magistrala după vreo oră bună de mers cu metroul, când prin subteran, când pe la suprafaţă - metroul londonez este o minune de artă inginerească - şi, în sfârşit, iată-ne în gară, Liverpool Street. Una din multele gări londoneze, cea de unde vom lua trenul către Harlow. 

Railway Station, Liverpool Street

Remarcăm şi aici eficienţa biroului de informaţii, deja ne-am obişnuit, aflăm repede la ce oră avem tren şi de la ce peron trebuie să-l luăm. Mai avem timp de-un sandviş la Burger King, că ne-a cam luat foamea... Tarom-ul nu-i aşa generos la capitolul dejun servit pe timpul zborului. Mă rog, aflu de la companionul meu că mai toate companiile aviatice fac în prezent economii, nu-s de blamat doar ai noştri. Sandvişul ustură la buzunar, 4.1 pounds (cam 20 de lei), dar ştiu că Londra-i un oraş scump, sunt avizat. Îmi propun doar să nu mai fac de fiecare dată transformarea în lei, că nu-i relaxant deloc, ba chiar provoacă indigestie. Şi nu-i din cauza hamburgerului.. Care, apropo, e bun şi chiar binevenit, ţinând cont că dimineaţă n-am mâncat deloc, cu gândul la zborul ce va’ să vină. 
Trenul e programat să plece la 16.25, la 16.24 naşul fluieră scurt şi trenul se pune în mişcare. Sosirea era prevăzută pentru 16.55, la 16.54 coborâm în gara Harlow Town. 

Stansted Express

Fără a fi fanfaroni ca japonezii (v-amintiţi scuzele către public pentru 3-4 secunde de întârziere la toate trenurile din arhipelag, cumulate intr-un an de zile - nu stiu cât o fi de real), la englezi îţi potriveşti ceasul după mersul trenurilor. No comment, cum spun chiar ei.

Va urma
(curând, sper eu :)) 

28.04.2011 
Dan

8 comentarii:

  1. Man, nu te lua de Tarom :) e compania mea preferata si crede- ma ca am fost cu destule. Pe Tarom iti da masa calda mai mereu... Ultima data am avut cirna iori cu pilaf. Zboara tu cu lufthansa sa-ti dea o vechitura de sandvis rece cu salam sau cu Air France la pastai cu varza :))

    RăspundețiȘtergere
  2. Nu, nimic de comentat faţă de Tarom. Doar că eu nu mâncasem dimineaţa la plecare din alte motive..:)
    Tovarăşul meu de drum mi-a povestit şi el o păţanie interesantă cu masa, pe KLM. Masa a constat într-un simplu sandviş şi-atât. Pentru că venea din SUA şi nu avusese timp în tranzit să-şi cumpere ceva din aeroport, fiindu-i foarte foame, a mai cerut un sandviş în plus. După ce ăia au strâmbat semnificativ din nas, să înţeleagă perfect omul că-i deranjează cererea, a venit unul cu un minipacheţel în mână şi, după ce i l-a înmânat, i-a şoptit:
    - Sir, you have to pay 5 euros..
    Evident, în secunda următoare, omul i-a returnat sandvişul, cu ceva urări de bine rostite printre dinţi...

    RăspundețiȘtergere
  3. Buna ziua , Dan !
    Articolul tau imi aminteste de o calatorie in care am putut face o comparatie intre Otopeniul nostru si aeroportul din Varsovia . Acela era de vreo 10 ori cat al nostru ...Apoi , la Chicago pe O'Hare ...am constatat ca cel de la Varsovia era "o mica halta " comparand cu cel american ...Daca este adevarat ca pe O'Hare , in fiecare minut vin si pleaca 6 avioane ...putem face o comparatie .
    O zi buna !

    RăspundețiȘtergere
  4. Bună, Radu. Sunt comparaţii care se fac si comparaţii care nu se fac :)...
    Da, sunt de acord să comparăm Otopeni cu Varşovia sau cu Budapesta, Belgrad, Sofia etc. N-are rost să-l comparăm însă, cu un aeroport din Vest sau cu vreunul din Statele Unite. Motivele le ştim, nu detaliez.

    RăspundețiȘtergere
  5. Trei lectii invatate in calatoriile la mare distanta:))
    1. Aparat de ras cu acumulatori
    2. Twix, Mars, Snickers sau alte batoane energizante
    3. Cabin trolley (mai ales pentru cazurile in care pina la destinatie mai schimbi un avion)

    RăspundețiȘtergere
  6. Da, nu strică să afle şi ăştia mai puţin umblaţi, comme moi, merci de pont. Aparatul de ras cu acumulatori nu mă încântă (ştiu, pui răul înainte că-ţi pierd deştepţii bagajul), dar un baton de ciocolată nu strică deloc, de acord.
    Cabin trolley, zici? Bine că don'şoara de lângă mine nu avea unul la ea... când mi-am scos jacheta, stewardesa cea drăguţă a vrut să mă ajute, s-o pună ea sus... şi m-am trezit cu un lap-top în cap, de numa'-numa'...Că madama n-a avut nicio grijă să-l fixeze cumva, era prea ocupată să-şi scoată pantofii, să-şi pună picioarele sub ea şi să se bage repede la somn. Iar lap-top-ul a urmat un traseu ca la biliard, m-a lovit pe mine în freză, a sărit pe bancheta din faţa mea, a mai lovit pe cineva şi s-a oprit acolo, sub piciorul persoanei respective. Dacă se oprea la mine, îi trăsneam o degajare de-l găsea prin cabina pilotului...
    Lady de-abia a clipit, n-a catadixit să zică nimic, a ascultat plictisită criticile însoţitoarei, şi-a recuperat ustensila, nu tu scuze, nu tu f..., nimic...Am o părere foarte bună despre doamne, în general, dar întotdeauna există şi excepţii. Mă rog, poate nu era o doamnă, ci doar o persoană fără bunsimţ şi-atât.

    RăspundețiȘtergere
  7. Bine-ai revenit printre noi, dragă Dan!
    Nici nu știu cum să încep.
    Aș remarca inapetența comună pentru zbor. Nici eu nu mă dau în vânt după călătoriile cu avionul. Am zburat de câteva ori, nu că ar fi fost alegerea mea...
    Probabil că sunt prea legat de repere ferme, cunoscute. De pământul de sub tălpi, de poza norilor văzută de jos. Chiar, nu ți s-a părut că norii văzuți de sus sunt din altă lume?
    Zborul...
    Zborul meu personal, cel fără crispări, cel plin de încântare, zborul care mă ajuta să depășesc situațiile limită, a fost cel din vis.
    În planul existenței reale, Icarul din mine s-a frisonat de nu știu câte ori când am zburat, de la București la Iași, cu un AN-24. Scârțâia și dădea din aripi. Brrr... nu vreau să-mi aduc aminte!
    Apoi, m-am crispat trăind o experiență cu o aterizare în condițiile unui vânt teribil pe aeroportul din Frankfurt. Eram verzi cu toții când coboram din avion și, dacă mă întrebi pe mine, nici stewardesele alea ariene nu arătau prea bine...
    Statistic, zice-se că cele mai multe nenorociri aviatice s-ar întâmpla la decolări și aterizări. Apropo de asta, iată unul dintre motivele concrete de mândrie națională (personale, nu am pretenția să generalizez): cele mai plăcute (sigure, în context) experiențe în aceste momente ale zborului le-am trăit cu piloți români ai TAROM-ului. Din câte știu eu, acum câțiva ani companiile străine (LAUDA AIR, de exemplu) se băteau să angajeze piloți români. Tarom: am aterizat cu ei ca în unt. Nici nu am simțit când am atins pământul.
    M-aș lega de fiecare aspect al experienței tale. Nu ca să corectez ceva, ci pentru că am avut aceleași trăiri pe aceleași paliere.
    Am văzut cum arată un super-aeroport unde avioanele stau (la propriu, în aer ) la coadă ca să aterizeze. Acolo, ca pasager (client, la drept vorbind, care lasă un ban în pungulița lor!) am acces la informație, mi se ușurează tranzitul în incintă și, mai ales, sunt extrem de grijulii SĂ NU MI SE ÎNTÂMPLE CEVA RĂU PE TERENUL LOR! Și, ca în atâtea alte dăți, m-a durut că la ei se poate și la noi nu. O fi legat și de justiție, mă gândesc. Adică la ei se poate ca, la capătul unei banale benzi rulante, să existe 3 (trei) repere clare că va trebui să-ți continui călătoria pe propriile picioare: capătul benzii (vizibil ca orice capăt de drum), un semnal luminos tip flash, ba chiar și un panou cu un mesaj scris care te avertizează că gata, boierule, banda se termină aici! Dacă-ți rupi piciorul că nu ești în stare să pășești dincolo de bandă e, definitiv, greșeala ta.
    Corect și rezonabil, nu-i așa? De bun simț. Sigur, la noi justiția e invers. Ori altcumva.
    Lasă, alt subiect...
    Altminteri, sfatul meu e să pui toate mijloacele de transport în comun în aceeași categorie. Nu importă că e tramvai, tren ori avion. Nesimțirea are aceeași culoare și ne agresează în același mod.

    RăspundețiȘtergere
  8. Te salut, Ştefan! Mă bucur să vă regăsesc, pe toţi, bine-sănătoşi. Fără a avea pretenţia de a spune chestii deştepte peste măsură, faptul că mă (mai) prostesc şi eu un pic pe-aici, mă face să mă simt ceva mai bine, parcă nu mi se mai oxidează sinapsele aşa tare. Cel puţin, aşa mi se pare, nu ştiu dacă o fi şi adevărat.:)
    Întâmplările tale din timpul zborului m-au lămurit că nu-s singurul care preferă siguranţa unui drum sub picioare, fie el şi macadam plin de gropi sau alte capcane... La volan, măcar am senzaţia că pot controla ceva, în avion depinzi de alţii. Cum am şi spus, toată stima pentru piloţi, sunt de meserie. Nu spun meseriaşi, că se poate interpreta greşit.
    Într-adevăr, în aeroport te poţi descurca şi singur, urmând doar indicatoarele, dacă pricepi ceva engleză (uzuală, nu de specialist). Traficul aeronavelor pe Heathrow rivalizează cu cel rutier. Şi nu-i numai impresia mea. Iar angajaţii aeroportului te fac să te simţi în siguranţă, cât eşti pe mâinile lor. Cei de la securitate sunt şi ei peste tot, dar prezenţa lor este foarte discretă. Oricum, organizarea este de nota 10 plus, raportându-ne, evident, şi la imensitatea aeroportului...
    Concluzia (o să mă repet) e simplă - sunt un neam civilizat. Dar aici nimeni nu stă să facă o comparaţie. Noi, românii, am vrea să avem doar nivelul lor de trai, uitând că ei au muncit/muncesc din greu pentru tot ce au.

    RăspundețiȘtergere